Thursday, May 20, 2010

~~trend yg mnjadi ikutan..tp hukum..??





salam.

sanggul arab.  skrg klo kte tgk org pki tdung byk yg bersanggul tinggi..mmg cntik..n aku adalah salah seorg yg suke bersanggul tinggi ble bertudung esp ble pkai selendang..mmg nmpk cantiikk jee..personaliti tv,model tdung klo gayekn tdung pon msti akn bersanggul tinggi...sbb mmg terserlah cntikk..tp smlm kt fb Bazlen ( dak opis aku ) aku terjumpe link psal hukum sanggul tinggi nii sebenarnya adalah HARAM! ya Allah ya tuhanku..ampunilah hambamu yg kufur ni..sesungguhnya ble aku bce smlm bru aku tahu haram hukumnya bersanggul tinggi...hadith yg menguatkan lagi hukum haram bersanggul tinggi :


Rasulullah s.a.w bersabda:


“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

 
–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-


“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”


- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223-


but alhamdulilah,  aku mmg dh xbersanggul tinggi sejak seminggu yg lalu sbb aku baru potong rmbut aku yg panjang mengurai tuu mgu lepas..sbb rimas sgt rse..n salah satu sebabnye xtahan panas sbb cuaca skrg kn sgt2la panas..dats y aku potong rmbut aku tuu..potong rmbut ikot gaye Adira AF8..hihihihi ;)


notakaki : same2 kita manfaatkn ilmu agama yg kita tau ;)
 
 

2 comments:

[leily.laily] said...

tq 4 sharing..
ye la, tataw pn sebenarnye haram..
ekceli mmg x reti nk sanggul tinggi tu, rambut sejemput ajer.. haah, rimas sgt skrg, cuace panas..

-Sara- said...

LeilyUmmiAlya Husna :

tulaa..mmg xtau pn selame ni hukumnya haram..
ehehhe..klo rmbut sejemput mmg ssh nk sanggul tinggi ;)