Tuesday, June 28, 2011

week 18



Kebanyakan wanita hamil tidak sabar-sabar untuk melakukan ultrasound bagi melihat perkembangan bayi anda. Sebaiknya kosongkan pundit kencing anda sebelum melakukan ultrasound bagi mendapatkan imej yang jelas kerana pundit kencing yg dipenuhi air memaparkan imej gelap dan kadang-kadang menghalang imej bayi.



Apa yang berlaku pada bayi anda?

Bayi anda kini memasuki 14cm panjang manakala beratnya pula kira-kira 150 gram. Bayi anda menyambung pertumbuhannya tetapi pertumbuhannya sedikit perlahan. Bayi kini mempunyai rupa bentuk manusia normal. Bulu badannya menjadi lebih kesat. Bulu matanya pula mula tumbuh pada kelopak mata bayi. Bibir mula terbentuk. Tunas rasa mula terbina. Tidak kira jantinanya, bayi kini mula membentuk puting pada bahagian atas dada. Ketebalan plasenta kini kira-kira setengah inci dan pada masa anda melahirkan bayi nanti ia akan menjadi 1½ inci tebal.


Apa yang berlaku pada anda?

Tambahan berat badan anda sepatutnya naik sekitar 4.5 – 5.8 kilogram. Bagaimanapun ianya berbeza dari individu kepada individu lain. Jika didapati berat badan anda tidak naik sperti julat tersebut, cepat-cepat lah rujuk kepada doktor anda. Anda masih ada separuh lagi masa kehamilan untuk berat badan meningkat naik. Pilihla makanan yang mengandungi nutrisi yang baik. Mungkin anda akan kerap merasa lapar daripada sebelum kehamilan. Dengan itu ambillah makanan ringan yang berkhasiat setiap 2-3 jam dimana ia mampu membekalkan makanan yang cukup untuk bayi anda.


Pengambilan nutrisi anda.

Zat besi adalah penting semasa kehamilan. Kira-kira 30mg sehari zat besi diperlukan bagi memenuhi keperluan yang semakin bertambah disebabkan peningkatan isipadu darah dalam badan. Elakkan minum kopi, the atau coca-cola sewaktu mengambil makanan yang kaya dengan zat besi kerana ianya mampu menghalang badan daripada menyerap zat besi yang diperlukan. Jika anda merasa letih, kepeningan atau sembelit atau anda senang jatuh sakit, itu bermakna anda mungkin kekurangan zat besi. Satu cara mudah untuk mengenalpasti samada anda kekurangan zat besi atau tidak, cuba periksa bawah mata anda. Jika anda cukup zat besi, ianya patut bewarna merah muda gelap. Bahagian bawah pada kuku anda juga patutnya bewarna merah muda.


Biasanya hanya 10 – 15% zat besi yang anda makan akan diserap oleh badan. Zat besi diperlukan setiap hari bagi mengekalkan zat besi di dalam badan. Makanan yang kaya dengan zat besi termasuklah ayam, daging merah, organ dalaman haiwan (Hati, buah pinggang, jantung), kuning telur, bayam, kubis dan tauhu. Gabungan makanan zat besi bersama vitamin C mampu memastikan badan menyerap zat-zat tersebut dengan lebih baik. Contohnya gabungan makanan salad bayam dimakan bersama dengan jus oren. Jika anda mengambil makanan yang kaya dengan zat-zat anda tidak memerlukan ubat-ubatan sebagai makanan tambahan. Tetapi ianya harus berbincang dengan doktor supaya ia dapat mengimbangkan keperluan nutrisi badan.


sumber disini


**alhamdulillah, dah masuk 2nd trimester :)**
 
 
 

10 comments:

maya amir said...

ohww lamenye akak x rasa mcm ni..kuasa Allah kn..cmne baby leh hidup dlm rahim kite..subhanallah:) eh sara bile due? jaga diri k dear..

Papa Mifz said...

teringat lak time wife pregnant dulu...time2 buat scan....memori indah..;)

~SHiLA~ said...

dah separoh pjalanan da.ton ni raye perot boyot.haha

-Sara- said...

maya amir,

yelah kak maya..Allah Maha Besar..mmg ajaib rasenye :)

sara due end of nov.. insyaAllah..tq kak maya

-Sara- said...

papa mifz,

best kan.. ;)
tq drop by here..

-Sara- said...

shila,

aah x dinafikan mmg boyot ah..hehe

Hanis Azla said...

semoga sara dan baby sihat2 selalu hendaknya..

axie said...

teringat 1st time buat scan pastu nampak baby dalam perut..rasa nak menitis air mata...hehe

-Sara- said...

hanis azla,

tq kak hanis..aminn :)

-Sara- said...

axie,

tulah kebesaran Dia kan..ajaib sgt..pe pon alhamdulillah kite diberi peluang merasai semua pengalaman ni kan :)