Thursday, May 24, 2012

petua banyakkan susu ibu

hye, assalamualaikum! :)



aku perasan sejak 2 minggu kebelakangan ni, production susu makin menurun.. arghhh tidakk! *cepat-cepat tenangkan diri*... aku tak tahu aku ada silap makan ke, minum kee.. ermmm.. susah nak cakap.. nak cakap hormon aku n emosi aku yang tak stabil ke apa, tak jugak.. takde apa-apa yang membebani kepala otak yang buat aku tensyen sekarang ni..


about the environnment at my opis tu biasa dah, alah bisa tegal biasa dah pon.. sepanjang setahun lebih berpindah ke sini, takde sehari pon yang buat aku happy gilaaa datang kejee.. tapi aku dah tak ambik pot dah sume tu sekarang ni..lantak ah! buat sakit pale otak jee nak mikir hal tu, banyak lagi menda-menda lain aku nak pikir... janji keje aku jalan, bos aku tak bising ngan aku....


tapi serius aku cakap production sekarang agak teruk.. biasanya memang aku pump 2x sehari je kat opis.. pukul 11 pagi ngan 4 petang... gapnya panjang sangat kan.. tapi dah terbiasa camtu.. 2x pump tu selalu dapat dalam 15 ke 20oz..


tapi sekarang ni sekali pump baru dapat 6oz, sebelah petang lak tak sampai 4 oz... sedehnyaaaaaaaa... tapi tetap syukur, masih ada rezeki untuk Aqif minum... cuma tulahh.. merudumlahhhhhh :( kalau balik rumah, dah siap pump mesti syaqir datang dekat aku, bila dia tengok susu tu sikit cepat-cepat ah dia cakap "cikitnya cucu adik buu, ciaaannnnn adik" hihikkk comel! tapi aku tetap syukur, aku cakap "ermm takpe, alhamdulillah ada jugak rezeki adik nak minum nii, nanti ibu pump lagi banyaklahh"



so, here i want to share some tips or petua yang boleh menambahkan susu ibu.. sharing is caring :)




google
arghhh...tengok gambar ni tiba-tiba tak sabar nak balik bf kan my baby aqif!



Terdapat beberapa sebab berlakunya keadaan dimana ibu merasakan susu yang dihasilkan semakin berkurangan. Keadaan ini mungkin disebabkan si ibu tidak memulakan penyusuan awal atau tidak menyusukan bayi dengan kerap. Sekiranya si ibu menyusukan anak secara eksklusif bermula sebaik sahaja bayi dilahirkan, susu akan keluar melimpah-limpah dan payudara sentiasa penuh walaupun baby sedang menyusu, ini kerana semasa baru melahirkan (berpantang), badan ibu belum adjust dgn hormon yg dihasilkan. 

Namun, setelah beberapa bulan, badan ibu sudah adjust sepenuhnya pada hormon dan susu yang dihasilkan akan mengikut keperluan baby, kalau ibu menyusukan anak secara eksklusif dan anak menghisap kedua2 belah payudara, maka susu yg terhasil banyak(walaupun tak sebanyak semasa berpantang). Ada berbagai2 cara untuk menambahkan penghasilan susu badan, antaranya ialah :




1. Susukan bayi bila-bila masa dia berasa lapar : Lebih banyak bayi menyusu lebih banyak susu yang akan terhasil.



2. Susukan bayi pada kedua-dua belah payudara sehingga bayi itu sendiri yang melepaskan puting setelah dia kekenyangan. Ini akan meransang lebih banyak penghasilan susu.



3. Jarak antara penyusuan mestilah tidak melebihi 2 jam. Susukan sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap dari payudara untuk merangsang penghasilan susu



4. Jangan lupa untuk berasa tenang sewaktu menyusukan bayi. Ini kerana perasaan tertekan atau kurang keyakinan tentang kemampuan untuk menyusukan bayi juga boleh menyebabkan susu berkurangan. Dapatkan rehat yang secukupnya.



5.Dinasihatkan tidak memberi bayi makanan lain selain daripada susu badan terlalu awal, seperti makanan tambahan, jus2, air masak atau buah buahan kepada bayi berumur kurang 6 bulan, kerana apabila baby mendapat makanan tambahan, bayi akan kurang menyusu dan ini sekaligus akan mengurangkan penghasilan susu pada ibu.



6. Penghasilan susu juga boleh terjejas akibat pemakanan. Bagi memastikan anda makan dengan betul, anda boleh melakukan perkara-perkara berikut:

• Ambil hidangan seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.

• Banyakkan minum air (digalakkan air Kosong suam) sepanjang hari.

• Ambil suplemen yang sesuai jika tubuh selalu lesu & tidak dapat memenuhi kuantiti susu yang diperlukan.

• Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.



7. Amalkan surah Al-Baqarah ayat 60 atau surah hujurat dan sapu di kedua belah payudara. Sambil menyusukan, sentiasalah usap rambut bayi, cium bayi.



8. Petua masyarakat kita:



* Cekur Manis


Cekur manis (atau nama lain pucuk manis) digunakan dalam perubatan tradisional untuk membanyakkan susu ibu. Caranya daun cekur manis yang telah dihancurkan ditampal pada payu dara ibu, dibasuh selepas kering. - Portal herba melur.com



* Kacang Tanah


Kacang tanah mengandungi protin yang tinggi, zat besi, vitamin E, kalsium, vitamin B kompleks dan fosforus. Malah kandungan protin dalam kacang tanah adalah jauh lebih tinggi dari daging, telur dan kacang soya. Ia juga mengandungi asid amino yang tinggi. Bagi menambah kandungan susu badan ibu yang menyusukan bayi, digalakkan mengambil kacang tanah yang dipanggang bersama susu kambing. Bagi bayi yang alah terhadap kacang tanah, ibu-ibu dinasihatkan tidak mengamalkan petua ini



* Air Longan


Longan kering biasanya boleh dibeli di pasaraya atau kedai ubat cina. Rebus segenggam longan kering yang telah dibasuh bersih dengan 3 cawan air sehingga kembang. Minum airnya. (Dalam perubatan tradisional Cina, longan dikatakan dapat menenangkan jiwa.)



* Halba dan Jintan Hitam


Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan dapat menambahkan susu badan. Paling popular ialah halba. Halba boleh didapati di kedai runcit mamak atau pasaraya besar. Cuci halba, keringkan, kemudian simpan dalam bekas bertutup. Antara cara yang paling sesuai mengambilnya dengan tidak memudaratkan appendiks ialah dengan merendamkan sesudu halba dalam segelas air panas selama 15 minit. Tapis dan minum airnya sahaja. Jintan hitam (habbatus sauda) juga boleh diambil untuk tujuan dan kaedah yang sama seperti halba



* Bunga Melur


Bunga melur atau nama saintifiknya Jasminum Sambac banyak digunakan dalam perubatan terutamanya dalam perubatan ayurveda oleh masyarakat india. Bagi masyarakat melayu antara kegunaannya ialah untuk menambahkan air susu ibu. Caranya daun bunga melur digiling hingga halus dan ditampal sekeliling payudara diwaktu pagi sebelum mandi. Cuci bersih sebelum menyusukan bayi.



Bagi ibu yang berhasrat memberhentikan susu ibu pula, gunakan daun bunga melur untuk tujuan ini. Caranya, tumbuk lumat daunnya dan ditampal pada payudara. - melur.comLobak putih sangat bagus untuk ibu menyusu. Jika anda menambahkan sotong kering ke dalam sop lobak putih, ia berupaya menambahkan lagi susu badan. Walaupun bersifat sejuk, ia mengandungi banyak vitamin dan mineral. Sumber potassium, folat dan vitamin C yang sangat baik. - soupqueen.blogspot.com



* Lobak Putih


Tidak perlu dimasak dan boleh dimakan begitu saja (mcm mkn ulam!) lobak putih dibuang kulitnya dan dihiris boleh ditambah dgn hirisan bawang besar beserta kicap. atau tambah hirisan bawang beserta garam.



* Pucuk Betik

Air rebusan daun betik muda boleh melancar dan menambahkan susu bagi ibu-ibu yang menyusui bayi mereka dengan susu badan. Rebus beberapa helai daun betik yang sederhana muda. Air rebusan tersebut hendaklah diminum dua hingga tiga kali sehari.



* Tuaman Daun Sirih


Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian layurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada buah dada. Lakukan setiap hari sehingga susu badan anda banyak


* Jantung Pisang


Jantung pisang bukan sahaja sedap dimakan, ia juga berkesan untuk menambahkan susu badan bagi ibu yang mengalami kekurangan susu badan... Makan dengan dicelur bersama sambal belacan, dibuat kerabu atau dibuat gulai masak lemak cili api.



* Makanan Tinggi CLA


Ibu menyusu yang makan makanan tinggi kandungan conjugated linoleic acid (CLA) boleh meningkatkan kandungan kumpulan asid lemak ini dalam susunya. Asid-asid lemak ini mempunyai pelbagai kebaikan dalam penjagaan kesihatan antaranya kesan anti kanser, anti oksida, pengurangan berat badan dan pengurangan risiko sakit jantung.




Dalam kajian yang didedahkan dalam Jurnal Kajian Pemakanan ini, susu perahan ibu menyusu yang makan biskut diperkaya CLA ini didapati mempunyai kandungan asid lemak lebih 46% berbanding ibu menyusu yang makan biskut biasa. CLA dalam susu ibu mencapai tahap tertingginya selepas 8 ke 28 jam ibu-ibu memakan biskut khas ini.



Kandungan CLA yang tinggi secara semulajadinya terdapat dalam makanan seperti susu, keju, telur, minyak sayuran dan sesetengah jenis daging (ayam, daging lembu dan kambing yang makan rumput - bukan bijirin). Kebanyakan kajian tentang CLA dan kesannya terhadap manusia menggunakan supplement komersial.



* Kurma

Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu



* Antara makanan yang mungkin menambah penghasilan susu ibu


1. Makanan mengandungi vitamin B seperti kekacang, dal.

2. Jambu batu – makan begitu sahaja.

3. Sawi, kacang panjang, kacang buncis, jagung muda – goreng atau sup.

4. Daun atau pucuk meranti masak lemak putih, tumis air atau goreng.

5. Oat – dijadikan minuman, biskut, bubur atau salutan pada makanan

sebelum dimasak.

6. Madu – gunakan sebagai pemanis dalam minuman, sapuan pada roti atau cicah pada lempeng susu beroat

7. Red raspberry leaves – suplemen dari farmasi

8. Barli – air atau bubur barli.

9. Pucuk manis – masak lemak bersama ubi keledek.

10. Pucuk pegaga – dijadikan ulam atau jus.

11. Daun kucai – goreng bersama tauge dengan tauhu dan tempe.

12. Air soya dan produk soya seperti tauhu, taufufa, tempe

13. Air horlicks

14. Susu, produk tenusu dan pil kalsium (ibu menyusu akan menyalurkan kalsiumnya pd anak yang disusuinya. Ini akan menyebabkan ibu kurang kalsium. - Kalau taknak tulang reput cepat n gigi goyang berderai cepat, mknlah kalsium ya!)

15. Teh hijau jepun

16. Makanan mengandung yis seperti roti, donut, tapai pulut dan sebagainya.

17. Bawang putih mengandungi banyak sulfur yang bagus untuk sendi dan membantu penghasilan susu.

18. Kacang merah : rebus kacang merah tanpa gula. Minum air dan kacangnye sekali.



Sumber http://www.surijunior.com/2011/10/petua-banyakkan-susu-ibu.html

8 comments:

ieda said...

TQ sharing petua2 nie dik
akk dulu memang banyak juga susu ..
tapi selalu perah dlm 3 kali je sehari
sbb balik anak dah nyusu kan ;)

syariza09 said...

pasni harap2 makin bertambah produk sara yer..

cik hani said...

Pasni susu akn byk..hihilk..

Kakzakie said...

Petua yg baik Sara. tapi org tua-tua kata terbaik adalah sentiasa berikan pada baby memang confirm susu tak putus. Tapi macam mana kita kerja kan...

eMMe said...

tengs...boleh jadi panduan kite bersama...selamat BF Aaqif...

axie said...

TQ 4 sharing..nanti azie pon nak fully bf..nanti sarah ajar ek.

Anonymous said...

UcnXfd http://sinsakuchanel.com/ EtnLtm [url=http://sinsakuchanel.com/]シャネル バッグ チェーン[/url] PglSem http://ninnkicoach.com/ FurMqv [url=http://ninnkicoach.com/]コーチ 財布 レディース[/url] OpmVmp http://diorautoretto.com/ IovWcg [url=http://diorautoretto.com/]クリスチャンディオール グロス[/url] UoyGqu http://nihongucci.com/ BuxUiw [url=http://nihongucci.com/]gucci[/url] YpmPcn http://longchampnihon.com/ YgiEmf [url=http://longchampnihon.com/]ロンシャン プリアージュ m[/url] HbhDfo http://sinsakuvuitton.com/ BfpJbf [url=http://sinsakuvuitton.com/]ヴィトン 長財布 ダミエ[/url] PwoFws http://gekiyasuprada.com/ DocOnm [url=http://gekiyasuprada.com/]プラダ 財布 アウトレット[/url] LvlVlx http://uggsinsaku.com/ GviNel [url=http://uggsinsaku.com/]UGG ムートンブーツ 正規品[/url]

bpk muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل