Thursday, August 18, 2011

nak kongsi resipi

hye, assalamualaikum! :)


harini rasa nak kongsi resipi yg penah aku masak n masukkan lam blog ni, n ade yg tanya mintak resipi.. so, ape salahnya kongsikan bersama kan.. aku pon masak cara aku jee.. walaupon kadang2 resipi tu aku google tapi kadang2 aku tak ikot 100% bahan2 dalam resipi tu.. aku derhaka lah jugak kat resipi tu, bak kata Mat Gebu .. hehe..


so, kat sini aku nak bagi resipi Bebola Udang Bersama Roti .. dalam entry aku haritu takde pic bebola tu.. korang boleh google camane rupa bebola tu ek sebab aku malas lak nak tepek kat sini :D

Bebola Udang Bersama Roti

bahan-bahan :-

8 - 10 ekor udang ( nak banyak2 lg pon xpe, lagi sedap ) - buang kulit dn kepala - kerat kpd 3
2 -4 keping roti sandwich ( aku pakai gardenia ) - potong dadu
daging kisar ( optional ) - yg ni aku derhaka
daun sup ( aku pakai daun ketumbar ) - racik halus
bawang besar / merah - dicincang
cili merah - dicincang
lada sulah
garam / perasa secukup rasa
sebiji telur

cara-cara :-

gaulkan kesemua bahan-bahan diatas.
perap selama 1 jam dalam peti ais - nk goreng terus pon takpe.
bentukkan bebola dan goreng hingga kekuningan (masak).
siap utk dimakan (sedap makan ngan sos pencicah ).


**gila simple n senang kan! yg mana bahan derhaka aku masukkan tu sebab aku nak ade rase macam2.. patotnya bukan bebola udang dah ni kan..hihik



okey puan-puan, resipi kedua kita plak harini, Ayam Percik ( aka Ayam Golek )... cewah! kalah Chef Wan dah nii..hahaha!  sekali lagi diingatkan, resipi ni pon stail aku gak, stail mak aku lah kirenye.. walopon aku nye ayam percik tu tak selazat mak aku punye.. yelah air tangan mak mane leh lawan kan! :D


Resipi Ayam Percik

bahan-bahan :-

2 bahagian peha ayam ( yg kite potong 4 ayam tu - terpulang nak pakai bhg mane ye)
1 1/2 santan pekat
1 cawan santan cair
1 inci kunyit hidup - blend
1 ulas bawang putih - blend
1 labu bawang besar - blend
1 inci halia - blend
2 - 3batang serai - diketuk
2 -3 sudu cili boh ( optional nak bagi kuah merah )
air asam jawa
garam , gula, perasa secukup rasa


cara-cara :-

1. masukkan santan cair, santan pekat ( santan pekat jangan habiskan semuanya, simpan sedikit utk langkah terakhir nak bagi kuahnya pecah minyak )

2. masukkan ayam, bahan-bahan kisar, serai yg diketuk,air asam jawa, bahan-bahan perasa dan rebus hingga ayam suku masak.

3. kemudian, bila ayam agak2 nak suku masak, bolehlah masukkan baki santan pekat untuk bagi kuah pecah minyak ( baru cantik rupanya nnti ).

4.  angkat ayam yg suku masak tadi, letakkan dlm loyang dan bolehlah dibakar hingga masak (terpulang bakar lam oven or manual pakai dapor gas je, dpt dapor arang lagi bagoslaa )

5.  siap dihidang bersama kuah percik tadi



sekian, selamat mencuba! :)




** ada jualan raya kat bawah opis ni, tapi alahai jauhnya nak menapak.. panas lak tu kat luar **





16 comments:

~SHiLA~ said...

ko yg jauh pn malas nk napak,aku yg duk atas ni je pn malas nk turun.haha
bkn malas tp takot tshoping yg xpatot.haha

RynaHakimi said...

Resepi ayam percik tu versi pantai timur.. Kite suka yang tu.. Yang kuah merah tu kureng sikit.. Sebab dari kecik dah diajar makan yang kuah putih tu..heheh

-Sara- said...

tau xpee..krg merapek2 lak shoppingnyaa..haha

-Sara- said...

rynahakimi,

oo..yelah klo kelantan slalu yg kuah putih tu kan.. terpulang kat selera masing2 la kan :)

syariza09 said...

perrghh...skali chef Sara suda kluar...2 resipi sekali gus. Nanti nk trk bebola udang tu la..mcm sedap jer, senang pon senang

dakcik said...

nak cuba percik ayam tu lah..
mesti sedap kan?
eh letak la picnya sekali..
barulah melelh air liur nie..=)

-Sara- said...

syariza09,

awk nii..jgnla perli i cmtu tau! hehe

trylah..sedaapp..sonang jee buatnya!

-Sara- said...

dakcik,

meleleh? aipp, tak bleh..tak bleh..haha

ain try tau..tp tu versi sara laa..org lain x taulah kan..hihi

Adzriel @ Liza AB said...

derhaka2 ni biasala... asal sedap je.

~izan~ said...

rajin sara..tp takpe,kalau byk mulut nk mkn,best masak2 ni =)

Ezy Chiaki said...

senang je kan tp malas pulak nk buat..
hahakk

-Sara- said...

adzriel @ Liza AB,

yelah kak, jnji sodap ye! hehe

-Sara- said...

izan,

xde ramai mulot gk nk makannya izan..kami je laki bini..hihi :D

-Sara- said...

ezy chiaki,

oitt anak dare xleh malas2 tau! ;)

axie said...

bestnya ada resipi ni..
nanti boleh buat.

-Sara- said...

axie,

nnt try ek..tp versi sara la :P