Tuesday, August 2, 2011

week 24

hye, assalamualaikum! :)


 
alhamdulillah, sekejap sangat masa berlalu..sekarang zuriat kami dlm perot ni dah masuk bulan ke 6.. pengalaman puasa mase preggy kalini bukanlah yg pertama..dulu mase prgnntkn syaqir pon pregnant lebih kurang 5 bln cmtu..so lebih kurang same..dh ade experinece :)

semalam pon aku okey jee 1st day puasa..takdelah lemah sangat2..still okey sampai ke waktu berbuka..alhamdulillah :)

harapnya baby pon tabah mengharungi dugaan selama sebulan berpuasa nii..ibu tau anak ibu kuat.. go baby go! *eh cam lagu stacy lak :P*



google


minggu 24


Peringkat ini anda masih dalam peringkat yang baik di dalam kehamilan. Perut anda semakin kelihatan.


Apa yang berlaku pada bayi anda?

Bayi anda kini seberat 540 gram dan lebih kurang 8½ inci panjang atau 21cm. Menurut kajian penyelidikan, terdapat 124 juta saraf yang berhubung di dalam tisu otak ketika bayi masih berada di dalam 6 bulan kandungan. Ini menjadikan bayi anda seorang bayi yang sangat pintar di dalam tubuh anda. Berikannya makanan yang terbaik melalui pemakanan anda!


Apa yang berlaku pada anda?

Jantung anda kini sedang mengepam untuk dua orang dan ianya bekerja kuat sebelum anda hamil lagi. Untuk pengetahuan anda, kadar jantung anda meningkat lebih kurang 10 degupan setiap minit semasa kehamilan.

Pengambilan nutrisi anda – Pemilihan Makanan

Makanan memang menjadi satu isu besar pada wanita hamil. Ada yang makan makanan pelik seperti makanan eksotik dan sebagainya. Sesetengahnya mungkin OK untuk dimakan tetapi apa yang penting, makanan biasa iaitu ayam, sayuran, ikan, buah adalah pilihan yang terbaik. Elakkan memakan makanan yang pedas.

Elakkan makan makanan yang penuh dengan garam, kalori yang banyak, berlemak, makanan bergoreng, makanan rapu dan makanan yang bergula. Kadang-kadang amat susah untuk kita menjaga makanan kita apabila berada diluar rumah. Biasanya wanita bekerjaya jarang mengamalkan makanan berkhasiat apabila waktu kerja kerana kesukaran mendapatkan makanan yang betul-betul berkhasiat dan lebih kepada makan makanan segera. Kadang-kadang pemilihan makanan yang betul susah diamalkan apabila makan di gerai-gerai memandangkan mereka banyak menggunakan bahan perasa dan sebagainya. Cara terbaik adalah anda patut lebih memilih dan berhati-hati. Pastikan anda mengambil sayur dan buah-buahan dalam menu harian anda.

sumber di sini

18 comments:

~SHiLA~ said...

da 6bln ek..due bln 11 la kn.okla tu bln 11 nti orgnye mmg comei².wakaka

SayaAnim said...

wah baby dah nak besar ae..
huhu...
6 bulan dah..huhu

pose penuh lak tu..untung nya,.

moge baby baek2 sahaja n comey macam mak die..ehee

~~zaa~~ said...

bestnye sara....happy for u, dear.....zaa hanya boleh menunggu...

-Sara- said...

shila,

ahh..dan2 lah ko! hehekk..eh, tp anak aku tak kire bln bape pon insyaAllah lah comel kn..hehe :P

-Sara- said...

sayaAnim,

hikkk..xde aral insyaAllah dptla penoh :)

eh, kene comel byk2 dr mak die! hehe :P

-Sara- said...

zaa,

nnti tibe mase ade tu zaa, yg penting usaha n tawakal pd Dia ye yang.. :)

~~*Lady Salwa*~~ said...

sekejap je dah 6 bulan kan... rasa cam baru je lagi baca entri Sara pasal sara pregnant tu... :)

-Sara- said...

lady salwa,

yee sal..mmg kjap sgt2..xterase pon 6 bln dah :)

Ezy Chiaki said...

xsabo nk tgu baby ni lahir..
haha..
saye pulak excited..

-Sara- said...

ezy chiaki,

ehehe..xpee..awk makcik angkat die nnti :)

~izan~ said...

rezeki betul awak sara sebab bley puasa dgn sempurna biarpun prgnant...bagus baby tu,tolong mama yer... =)

maya amir said...

sara blh bertahan ye puasa..alhamdulillah..jaga diri..sahur jgn ngelat k;))

-Sara- said...

izan,

alhamdulillah takat ni bby xde meragam..hop dptla full :)

-Sara- said...

maya amir,

alhamdulillah dpt bertahan lg kak maya..sara mmg jenis xleh klo xsahur..kecuali klo xterjage laa..hehe

Wahida Shukeri said...

sara, cepatnya dah 6 bulan...wahida la lambat lagi....:)

axie said...

teringat time peknen kan hafiy, time bulan pose jugak.. ada tertinggal sehari sbb tak tahan lapo...hehe

-Sara- said...

wahida,

hehe..kejap je mase skang ni wahida, nnti wahida tak terase pon sedar2 dh bape bulan dah :)

-Sara- said...

axie,

haha..xpe alasan kuat lg pon kite preggy klo dh xlarat sgt pon boleh je buke.. :)